Reklame i samarbeid med Bavaria.
3 barn, 1 hund, 1 pappa og 7 timer biltur i en MINI Countryman Hybrid. Hvordan gikk det egentlig på første del av vår lille norgesferie?

Som noen kanskje har fått med seg ble vi utfordret av Bavaria til å teste om nye MINI Countryman Hybrid duger som familiebil på en skikkelig norgesferie.
Når det gjelder utfordringer så er vi ikke vanskelige å be. Så med tre barn, en hund og full bagasje la jeg av sted over fjellet mot Hardanger, en 7 timers biltur. Hvordan gikk det?

Den største spenningen var kanskje knyttet til om vi alle ville få plass. Bilen heter jo tross alt MINI, og en trebarnsfamilie med hund er ikke akkurat beskjedne med å breie seg utover.
Men skal jeg være ærlig var jeg aldri bekymret for akkurat dette. Sett utenfra er bilen kanskje mindre enn andre SUV-er, men når en først åpner opp ser en fort at den er mer enn romslig nok for både norgesferie og litt til.
Det hjelper også at en kan regulere baksetene så det blir ekstra bagasjeplass om en ønsker det. Det går selvfølgelig ut over at en ikke kan sitte ekstra komfortabelt i baksetene, men når en uansett sitter i barnesete har det minimalt å si.

Når det gjelder barneseter fikk vi også plass til både et stort sette, en ganske bred sittepute og et alminnelig booster sete.
Da var det ingen plass igjen bak rent setemessig, men når en har tre barn som sitter både trygt og behagelig så trenger en ikke mer.

Bagasjerommet tar 405 liter. Det sier seg at det ikke rommer allverdens. Men som trebarnsforeldre har vi lært å begrense oss, og tar for eksempel med sammenleggbar reisetrille på tur.
For vårt behov holder 405 liter akkurat og litt til. Vi fikk med oss både teltutstyr og alt vi trenger for en ukes ferie. Og da tok vi ikke for oss gulvplassen i bilen. Der ble det derimot plass til hunden som selvfølgelig er med på moroa!

Med både mennesker, dyr og bagasje trygt plassert var vi endelig klare. Og jeg må innrømme at det var da moroa startet.
Bilen er nemlig en drøm å kjøre!

Den ligger godt på veien, setene har en ekstra komfort som en sjelden ser til denne prislappen på biler, og bilen har en utstyrsliste som imponerer.
Her har en soltak, trådløs lading av mobil i midtarmlene, sportsfunksjon for å ta litt ekstra av de 224 hestekreftene og mulighet til å kjøre helelektrisk når en ønsker å spare miljøet under bykjøring.
Bilen kan parkere av seg selv og har stort display med både touchsscreen og navigasjonshjul. Bilen har 2 USB-uttak så du og barna ikke trenger krangle om lading under bilturen, og et Harman/Kardon anlegg for litt ekstra trøkk på barnesangene.

Vi brukte nok tilsammen 10 timer over fjellet, det ble en del stopp underveis da jeg måtte sikre meg noen gode bilder i praktfull natur. Men til alt overmål gikk turen faktisk veldig greit.
Joda, det ble litt småkjekling i baksetet som seg hør og bør med barn i familien. Men vi unngikk de store katastrofene. Om dette var bilens fortjeneste eller mine imponerende evner som pappa, så holder jeg nok en knapp på det siste. Men det skader ikke å reise behagelig og med stil.
Men det var nok ingen tvil om at gleden var stor når vi endelig kom frem til målet!

Uansett bil så vil nok alle juble ved ankomst etter 10 timer på veien. Og uansett bil er det nok en naturlov at med tre barn i baksetet så ser den ut som et katastrofeområde etter endt tur.

Jeg har en anelse om at Bavaria vil ha en demobil av typen MINI Countryman Hybrid tilgjengelig for salg snart. En må regne med litt flekker i baksetet, men ellers er bilen i flott stand. Uansett er dette en bil som koster like under 400.000 kroner helt ny, og da vil jeg påstå en får god valuta for pengene.
Men før bilen leveres tilbake skal vi ta den med tilbake. Og da skal også mammaen være med. Men jeg har en anelse om at selv med full bil vil det bli en særs behagelig kjøretur.
Dette ser fantastisk ut – frister veldig for oss uten 3 barn også 😀
Til neste roadtrip; husk å montere forankri gsseler på den bakovervendt bilstolen